Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 30

Kisah Ikan Kekek dan Pengkhianat Durjana


Salam and hi there,

Sebelum tu, title post aku tu rasanya dah mengamit kenangan u olss tentang lullaby kita orang-orang kampung time kecik dulu kan. Aku ni orang kampung, mak aku, Datin A tak pandai cakap omputih sebab dia ngaji sekolah a'rab da so dia pandai cakap arab, tak macam anak dia yg selalu fail bhs arab time sekolah hehehe tetapi Dato M peminat setia sekolah omputih time dia kecik dulu tawww

Aku dengar Pak Ngah aku citer bocor rahsia, time abah aku sekolah rendah dulu, sanggup abah aku ni memonteng pi main dlm estet sebab tak mau pi sekolah melayu. Kantoi sebab?? dia sangkut baju sekolah tang pagar estet tu hahahaha. Sekali Panglima Banjar (tok wan aku) mai buat 'raid', maka kantoi lah abah aku. Bila kena interrogate, ha barulah tau, dia tak minat sekolah melayu, nak p sekolah omputih katanya. Maka bersekolah lah abah aku sehingga peringkat MCE and then join askar, jadi abang si baju hijau hehehe (technician fighter jet occay, i'm proud of him ~ ayat gedix). Sekali fighter jet lalu, dia dengar bunyi engine pun..dia dah tau model apa, u olls...Ko mampu? oopsss takbur plak astagfirullahalazim. Sama dengan abang aku lah sebab tu lah kot dia dapat tempat keja dalam air force base (kita orang pernah tinggal di sini dulu).

Berbalik kepada lagu ikan kekek ni, sebenarnya Datin A aku telah mewarisi bakat menyanyi lagu ni kepada Mat A. Baru tadi Mat A suruh The Weatherman (abah dia) call aku, maka Mat A pun nyanyi lah mcam dlm rancangan vokal, bukan sekadar rupe tu TETAPI, pelat lah oii, terpaksalah cikgu vokal membetulkan sebutan Mat A ni. Korang tau tak tang mana si Mat A nyanyi dengan kuat? Tang sebut AMBOI lah dia sebut dgn penuh semangat. Pastu Mat A sempat ngadu kata dia sakit mata.

Ini sarikata lagu tu untuk mengimbau kenangan indah aku main doi time kecik dulu termasuk dialog yang terjadi antara haku dan Mat A

~R u ready??? Nyanyi ramai-ramai ye~

Ikan kekek mak Iloi Iloi,
Ikan gelama mak ilai ilai,
Dapat isteri cantiknya….AMBOI (Mat A menjerit dgn kuat =)
Tetapi ketawa mengilai ngilai (gila agaknya bini penulis lagu ni hahahha)
Mat A : Mak Chaq !!
Minah Vp : Yaaaa
Mat A : Ad..b cakit ata (sakit mata)
Minah Vp : Ciannyaa, awat?
Mat A : Andii (mandi)

Alkisahnya, cuti hari tu diaorang pi berendam kat The Lost World of Tambun. Main sampai sakit matalah Mat A ni hmmm sakit sebab main air ke, sakit sebab Mat A skodeng anak dara orangg...oppss Mat A, nauzubillah, jangan buat tak senonoh kang Mak Chaq tarbiah nanti hikhik (ada hati nak tarbiah orang padahal diri sendirik pun x betul)

Selain tu, semalam Datin A call haku, sembang pasal lembu dia kena racun. Sadis oo, dah lah lembu tu simpan kot-kot aku ni dah sampai seru nanti, haishhh takda rezeki gamaknya. Family aku ni, kalo kenduri kita orang selalunya guna lembu yang diternak sendiri. (fresh dari ladang kandang giteww..) Namun begitu, yang paling aku sakit hati, biadap sungguh si peracun tu sebab bukan lembu mak aku je, habis lembu baka Ayah Pak Lang aku yang kesemuanya 7 ekor dia racun. Kijam Kijam sungguh pengkhianat durjana iteww. So hari tu polis and veterinarians pun datang lah buat siasatan sekali. After selesai post mortem, kena lah panggil backhoe atau lebih mesra dengan gelaran kapal korek, nak tanamkan mayat mangsa keadaan. Ini sebab saiz setiap sekor lembu tu bukan kecik halus tapi besau kedabau. Kalo lembu tu side kick, mau terpelanting stuntman jawabnya kita ni. Kerugiaan cecah lebih 15k. Aku sedih giler sebab aku kenal sekor-sekor (ewohh yo yo oo je) lembu tu. Manja ok arwah lembu-lembu iteww. Oh lembu, kesian kat hangpa noo, takpa takpa nanti kami Hang PenglipurLara pi buat perhitungan kat court.

Setelah membuat derma kilat di kalangan kaum kerabat, maka kami sepakat duit tu buat bayar sewa backhoe and sedekah kepada sekolah tahfiz. Mintak depa dapat buat  kenduri bacaan yassin 3 malam  supaya si pengkhianat durjana tu tu mendapat pembalasan dari Allah SWT. Ayah Pak Lang aku pun pelik kenapa lah busuk hati sangat sampai ke tahap aniayai dia macam tu. Sebab setahu dia lah, rasanya dia takda menyakiti hati sapa-sapa so dia harap pengkhianat tu dapat datang dan citer apa masalah dia dengan ayah Pak Lang (ayah Pak Lang aku baik giler sampai kekadang aku rasa nak silambam terajang je orang-orang yg take advantage atas kebaikan dia). Jadi kawan-kawan, kalo rasa bermurah hati, aku mohon korang dapatlah doakan semoga kezaliman si peracun ini akan mendapat balasan setimpalnya dari Yang Maha Kuasa.

InsyaAllah, Wasalam.



No comments: