Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, June 26

Unforgettable Journey - Di Sini Kasihku Bertaut Umrah Musim Panas 2010 Part 2

Dear readers,

Hening pagi (puitis) ni, sesuai juga lah amik mood nak sambung cerita yang belum habis. So kisah bermula dengan pengalaman i touchdown di Al Madinah International Airport. Kami sampai dalam pukul 4 pm (kalo tak salah lah, sana lewat 5 jam dari Malaysia) di Al Madinah International Airport. Lega rasanya bila dapat turun jalan-jalan, strech sikit otot dan sendi yang lenguh lepas 8 jam perjalanan. Sini, plane dia berhenti jauh sikit dari terminal so we all naik shuttle bus ke sana. Satu lagi, bila anda nampak bumi Madinah, ada doa yang perlu diucapkan so anda boleh rujuk dalam buku panduan anda nanti ye. For me, ayah pak lang yang lead doa (ayah paklang is my mom 3rd older brother, mahram for me and my mom since my dad tak dapat ikut sekali.




Sampai saja di terminal, kami diberikan penerangan sedikit pasal requirement immigration. Yang penting passport dan declaration paper. Make sure, pastikan mahram anda beratur selepas anda sebab in case officer tu tanya mana mahram? boleh tunjuk dok beratur belakang kita kan hehehe kalau mahram di hadapan ada kemungkinan mahram anda terlupakan anda. Tapi jemaah memang ramai hari tu dan semasa kami tengah queue up tu, satu lagi plane tiba membawa jemaah dari iran. Untuk memudahkan proses, diorang proses jemaah bagi satu negara baru move to another negara. Kesian jugalah tengok iranians tu semua kena tunggu kami habis dulu, yalah masing-masing dah tired kan.


After custom checks up semua, (ramai porter time ni so pandai pandai lah bargain lah kan and tuvm to ayah pak lang yang belanja us ;)) bus dah tunggu kat luar so just tengok kat belakang passport tu no bas anda. Bas pun memuaskan ala ala bas ekspress malaysia ldan kami diperkenalkan dengan seorang mutawwif (pilgrim guide) yang akan sentiasa bersama kami sepanjang umrah untuk program ziarah nanti. Cuma pada hari tu mutawif kami diganti dengan dengan kawan dia sebab dia ada hal and selalunya mutawwif ni terdiri daripada kalangan students yang study di sana.


Lupa nak citer, cabaran pertama diriku adalah start dengan menahan bau muntah orang dari dalam plane masa nak touchdown pastu dalam bas plak pun ada bau juga. Kembang kempis cek tahan mual, berpeluh peluh sambil hypnotized diri sendiri dan alhamdulillah pastu pak arab driver bas tu spray air freshner dia, bau lemon gitu hehehe. Then, suhu di sana walaupun dah senja, fuhhh mencabarrrrr bahang panas tu amat terasa, sukar untuk bernafas pun ada tapi itulah ini adalah dugaan dan at that time sisa adrenalin rush masa jejak kaki di bumi Madinah tu masih belum hilang so i tak kisah sangatlah panas ni hehehe (ayat cover line)

Kita reverse sedikit, i forgot to updates with a few things u should prepare sebelum menunaikan umrah :-

1) Bayaran bergantung kepada pakej yang anda ikuti dan musim umrah sebab kalo cuti sekolah memang agak mahal berbanding masa yang lain. Tempat penginapan depend juga, it can be on sharing basis atau nak dengan close companion macam family dan beberapa perkara yang lain, tapi apa yang ingin disampaikan adalah lagi banyak demands lagi banyak fulus yang keluar. Yang penting, tujuan sebenarnya anda ke sana, renung-renungkan lah hehehe kalo mampu tak mengapa. Meals ada termasuk dalam pakej.

2) International passport - sila dapatkannya sendiri dan untuk urusan visa akan diuruskan oleh pihak agensi kebiasaannya

3) Kursus umrah akan diadakan pada hujung minggu dan anda boleh tanya pada pihak travel agency dan study dulu tentang amalan-amalan ketika umrah. Rukun, sunah, perkara di arang dan sebagainya. Hafal ayat-ayat yang patut ye.

3) Pakaian - kalo perempuan, ikutlah lunas-lunas dan saranan agama. Byebye sekejap kepada levis anda ;) My suggestion, kalo nak save money bawa je baju kurung but jangan lah yang chiffon helena tak lining plak kan hehehe but my case hari tu my mom and aunt excited sangat so kami terjah beberapa kedai untuk beli baju. Peringatan, sila bawa telekung at least 2 pasang untuk ditukar ganti sebab kita banyak pakai telekung di sana termasuklah beberapa set sarung tangan, stocking dan anak tudung. Apa-apa pun jangan bimbang, banyak kedai di sana untuk anda bershopping abaya dan jubah. Semuanya cantik-cantik so luggage nak bawa pergi pun tak yah lah berat sangat. Tudung tu jangan bawa tudung bawal nombor satu plak yang nipis tu, bawalah yang tudung tebal dan besar sedikit janji bawah paras dada anda. Time umrah hari tu actually my first time i pakai tudung indon tu hehehehe. Pastu bawa lah kain jenis tak berkedut sangat kecuali anda byk duit hantar laundry untuk diseterika.

4) Shoe - Bawa satu sandal dan satu kasut pun dah ok dan kasut tak perlu jenis mahal sepenjang berada di sana so simpanlah lewre, croc, scholl or yang mahal tu kat hotel. Pakai masa nak naik flight saje. Kalo urusan di sana pakai je kasut pasar malam pun takpa, kalo hilang tak ralat sangat. (p/s saya hilang 2 pasang di sana, 1 di Madinah dan 1 di Makkah, mak cakap nak datang lagi tu hehehe)

5) Laundry - servis ini disediakan oleh hotel so boleh hubungi hotel anda kalo malas nak basuh baju sendiri. Kalo nak basuh sendiri, bawa extra hanger and kalo sharing basis, buatlah sedikit tanda (jahit riben ke) pada baju anda esp sarung tangan, stocking and anak tudung.

6) Make up - Sana pun nak make up ke? hehehe penampilan harus dijaga so boleh je make up just sekadar perlu je. Bawa compact powder, eye liner and lip balm dah cukup tapi be careful jangan yang ada fragrance semasa dalam ihram. Paling save dalam ihram, tak yah lah make up setakat lip balm oklah sebab cuaca agak kering. Tetapi kalo luar ihram, selamat, so boleh lah nak bermake up tapi berpada-padalah. Satu lagi bab perfume beli je one drop perfume tu tanpa was-was dan pakai di luar ihram sahaja.

7) Sunglasses - Bawalah satu sebab panas terik, silau mata i hehehe

8) Currency - 100 riyal lebih kurang RM80++ ikut forex dan tukar lebih sikit di Malaysia tapi kalo still tak cukup ada banyak money changer di sana. RM juga turut diterima jika anda shopping di sana kecuali tempat-tempat tertentu lah.

9) Handphone - Bawalah satu dalam satu famili tu tapi kalau nak di bawa ke dalam masjid, make sure tiada camera sebab security masjid Nabawi bagi jemaah wanita agak ketat di sana sebab dia tak bagi kita ambik gambar dalam masjid. Sim card dan prepaid boleh dibeli di sana. Saya tak ingat berapa tapi agak mahal di sana so xda ye yang RM9.99 ye and top up pun pandai-pandailah bajet tapi yang penting janji family di Malaysia dapat call kita sudahlah kan.

10) Camera - bawalah untuk ambil gambar but jangan bawa ke dalam masjid bagi jemaah wanita especially Masjid Nabawi di Madinah sebab security memang ketat. DSLR sangat tidak bersesuaian di sini hehehe melainkan kalau pergi ziarah but i didnt see anyone with DSLR hanging around their neck masa di sana hehe

11) Health - lupa nak cakap, u need to go to clinic to get some types of injections pastu kena bawa surat dari doctor juga. If you need to bring some medicines in large quantities just make sure u asked ur doctor to write a letter for it. Ini untuk immigration. Then, jagalah kesihatan anda sebelum pergi, sebab semasa di sana tenaga banyak digunakan so bagi yang muda cepatkanlah seru anda semasa masih sihat dan bertenaga ni. Kalo yang wanita, u can get the menstrual pills from your doctor kalo time pergi adalah dalam kitaran 'bendera merah' hehehe

11) Lain-lain - makcik-makcik dan mak i banyak bawa bekalan makanan macam 3 in1 drink tu, biscuit in small packet and sweets. I didnt bring any hehehe so menumpang je. Actually tak bawa pun takpa sebab ada kedai sekitar itu.

I think yang tu saja kot untuk preparation sebelum pergi, kalau ada yang tertinggal akan diselit kan kemudian. Berbalik pada kisah i arrive in AlMadinah International Airport tadi. Selepas selesai masukkan bag dalam bas, maka kami pun bertolak ke hotel. Tentatif pada malam tu adalah berehat di hotel. Semasa dalam perjalanan, our mutawwif dah start briefing pasal tentatives sepanjang umrah ini dan sambil tu dia pun tunjuklah kawasan sekitar Madinah. Dari jauh kami boleh nampak tiang-tiang Masjid Nabawi atau Masjid Nabi, memang bercahaya dan time tu ada taman dalam hati hehehe. First impression pasal Madinah, teratur pastu highway dia macam Malaysia juga just tak adalah pokok-pokok sebab sini padang pasir dan kering. Kereta sini semua hebat-hebat. Selepas itu, mutawwif tu cakap setiap pokok yang tanam kat highway tu ada saluran air so pokok ini sebenarnya sangat berharga sebab kena jaga dan jirus air atas faktor cuaca di sana. So dia cakap kalo accident tu elakkan langgar pokok sebab denda dia sangat mahal hikhikhik alah kalo nak eksiden nak buat camner kan langgor je. Mesej dia si sini sebenarnya air berharga di sini so nak tanam pokok jenuh lah jaga bagi hidup sebab jarang hujan.




Hotel kami di Madinah adalah Medina Anwar Movenpick Hotel. Terletak dekat giler dengan Masjid Nabawi jalan 5 minit keluar dari hotel dah masuk perkarangan masjid.



Hotel memang banyak sekitar masjid dan mostly yang paling hampir adalah mahal sebab jaraknya yang dekat dan memudahkan jemaah. Kalau tidak salah kalo musim haji, hotel anwar movenpick kadarnya boleh cecah beribu bagi satu malam sahaja. So u can imagine how close it is dan servis diberikan memang baik. Saiz macam deluxe room 4 star hotel di Malaysia dengan satu pantry so very comfortable. Bilik ni boleh masuk 3-4 orang. Hotel ini sebenarnya di dalam shopping complex so sangat convinience.





Pada malam itu, kami tiba di hotel semasa maghrib so semasa Isyak kepada jemaah yang tidak letih boleh ambil kesempatan ini untuk pergi ke masjid untuk sembahyang berjemaah. Tetapi for me, im exhausted sangat so solat dalam bilik sahaja and terus tidur sebab esok kena bangun awal sebelum subuh. Waktu subuh di sana lebih kurang waktu subuh di Sarawak iaitu dalam pukul 5 am pada ketika itu, namun begitu waktu ini rasanya depend on season. Bulan Jun adalah musim panas jadi siangnya lebih panjang so subuh awal dan isyak lambat sikit dalam pukul 830pm.

Jadi, untuk kali ini itu sahaja catatan tiba di bumi Madinah. InsyaAllah kita akan sambung dengan perjalanan keesokkan harinya di next post. Adios amigos and have a pleasant weekend.




2 comments:

dena said...

hehhe hanging around the necks. like some people but then ambik gmbrnye tak reti sgt pun. lain lah kalau profesionals kan :)

ps: teringin nak pegi Mekah and Madinah. insyaAllah one day with Kouhei Imran.

Mir Misesu said...

dens : i boleh terbayang kouhei dgn jubah putih macam dr nagao hehehe