Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, December 24

F.R.I.E.N.D


Dearest all,

Who is your friends? And what friends mean to you? -> soalan sempena Xmas hohoho

Kalau dirujuk kamus, banyak terminologi yang keluar. Friend means an acquaintance, a person whom you know etc. Tetapi personally, apa itu kawan bagi korang sendiri?

Kawan bagi aku, someone whom I like and trusts so kawan, bagi aku ada 2 kerat je dan famili tu memang termaktub tergolong dalam kategori ini. Tetapi kenalan.....oh aku ramai kenalan dan siap boleh dikategorikan dalam beberapa kumpulan (ini dah macam bagi lecture - it can be classified into few groups hahahaha - aku suka ayat ni sebab time ni students aku dah mengeluh sebab banyak yang diaorang kena ingat - kejamkan aku hehe). Ini cerita klasifikasi kumpulan kenalan di tempat keja aku ni hehehe

Sometimes bila dah ramai kenalan ni. it can be very tiring sebab it's hard to please everybody. Lately, aku rasa nak jadi naruto je boleh pecah badan jadi beberapa orang (cewahhh, nak bg tau dia hot stuff la tu, tapi hot stuff ape kebende, dok kat display je, dok tak turun dari rak lagi hahahaha). Tapi itulah dilema aku sekarang ni. Susah ooo, nak hang out pun rasa serba salah, sebab sesetengah orang tu tak faham situasi kita sendiri. I ni gadis melayu so kena lah jaga reputasi gadis melayu kan haishh tak kan lah itu pun tak faham. Perangai aku, kalo aku dengar orang kuar gosip cakap yang enggak enak di dengar, mula lah aku retreat sebab bukan apa, kang depa cakap mak bapak aku tak pandai mengajar aku, ha sapa yang susah? mereka dan keluarga mereka? ngak dong, aku dan keluarga aku jugak. So, lantaklah kan, hang nak tarik muka 17blas ke 80 blas ke, aku tak pedulik, janji Dato M and Datin A tak malu. Mungkin orang akan cakap 'slow talk' explain kat dia tetapi kalo cakap pun tak guna sebab dia sendiri akan 'menyalahfahamkan' isu tersebut so better tak payah. So itu kumpulan pertama kenalan aku.

Kumpulan kedua ~ ini yang jenis memilih kenalan ~ yes picky person. Aku mengaku aku pun memilih juga tetapi tak lah super duper picky sampai semuanya tak kena. Bagi aku, orang macam ni boleh dikategorikan sebagai orang yang 'selfishness' dia tahap tinggi. So, bagi aku, orang ni memang lah selalu rugi dan tidak ikhlas dalam berkawan. Kalo diperhatikan, kumpulan ini aku nak kategorikan adalah orang yang takbur dengan kesenangan dia (suka hati je cakap orang takbur, astagfirulahalazim) sebab apa? Sebab bagi diaorang, tindakan dan apa-apa pasal orang lain tidak baik dan hanya tindakan diaorang je yang betul. Aku ada kenalan group ni so macam mana nak deal with this type of group?. Perkara yang penting tahap kesabaran anda kena tinggi dan kena pandai ubah topik. Daripada dia dok megutuk orang dan tambah lagi orang yang korang kenal dan baik plak dengan korang, baik lah korang ubah topik cakap pasal benda lain, cakap benda yang diaorang suka lah sangat sebagai contoh famili, keja, kereta besar, baju dia dsb (yes, ada sedikit elemen mengampu di sini tetapi daripada korang buat dosa dengar dia mengumpat mengutuk kow kow pasal orang lain sampai korang panas hati, lebih baik cakap pasal benda-benda macam ni and the same time, dah korang dapat info fasal family, next meeting boleh sambung tanya lagi hahahaha). Kekadang aku senyap je sebab hati dah panas so biar depa tau yang aku tak suka. Aku ada perhati lah few people suka sembang topik ni so sekarang aku dah faham kenapa diaorang buat lagu tu. Itulah aku ni jahil sangat sampai aku cakap aku malas nak sembang dengan diaorang ni sebab asyik cakap pasal keja je, stress aku, padahal ada kemungkinan depa nak mengelak mengumpat. Hmmmmm...pasni aku nak switch topik ke tajuk lain daripada keja. The best topic so far are their interest and family. And golongan kumpulan kedua memang sebenarnya adalah mereka yang aku paling tak suka bersembang tetapi sekadar berbasa basi je.

Kumpulan ketiga ~ kumpulan bersosial ataupun aku panggil penghibur versatil. Depa ni jenis yang 'happy go lucky' kekadang merapu pun ada. Tetapi aku paling suka hang out dengan kumpulan ni. Most of them are very optimist with life so me likey likey. Lagi satu, when they are around, keja diaorang pot pet pot pet buat stand up comedy pun ada, suasana tu ceria je, less stress dan anda tak yah susah nak bercakap. So bila dengan depa ni, hangpa kena kuatkan otot rahang dan perut sebab jenuh gelak lah sampai tak sudah dan pastikan anda mempunyai masa yang bersenang lenang yang panjang Sebab banyak topik diaorang nak cover masa berjumpa tu hahahaha. Oh, I always smile whenever I'm thinking of my 'versatile entertainer' peers.

Kumpulan keempat ~ orang kampung aku. Another group which I love to hang out with them. Kenalan aku dari kumpulan ni adalah of course lah orang yang kampung dia dekat kampung aku, tak kira lah sebelah negeri ka, daerah ke dsb janji sound sama hahahaha. Why I love to talk with them? The reason is they remind me of my home and my family. Rasa seronok je dalam hati ni. Kalo di sini, kumpulan ni adalah kumpulan jenis mak-mak so I lagi suka u, sebab boleh sembang pasal kain baju, masak memasak, famili dan cerita penglipur lara dsb. Seperti yang dikatakan Dr Fadzilah Kamsah lebih banyak persamaan dengan kita, lagi suka kita menghampiri seseorang itu. Satu lagi, kenalan aku di sini, diaorang semua, kebanyakkan mempunyai ilmu agama tinggi so bila bersembang dengan depa boleh juga muhasabah diri dan belajar ilmu agama. Baguskan =)

Kumpulan keempat ~ jenis berpuak-puak. Oh ni yang kedua paling susah aku nak deal sebab aku ni plak sifatnya universal sebab aku jenis fleksible semuanya aku berkenalan. So keadaan menjadi susah bila kedua-dua puak ni bertembung so macam mana nak deal. Tambahan lagi, kalau menganjurkan aktiviti bersosial bersama. Kalo yang jenis hardcore berpuak, macam assabiyah pun ada, that person will never join the event. Kekadang aku pelik juga sebabnya ramai orang kan, bukanlah korang nak kena bersembang berdua pun. Pelik aku tapi itulah manusia kan. Bukan sahaja dunia itu berubah, manusia juga turut berubah.Masalahnya yang timbul bagi aku, bila aku nak kena choose aku nak pergi tempat tu dengan sapa sebab aku pun kena menumpang orang kan. Memang masalah besar, so selalunya aku pilih yang sensitip teritip dululah. Satgi, merajuk, mucung panjang mcm hidung pinochio meluat plak aku nak tengok kan hehehe.

Dan yang terakhir kumpulan kelima ~ kumpulan berbasa basi. Ni namanya kumpulan yang aku bersifat profesional lah so meaning sekadar memenuhi tuntutan lumrah manusia kena selalu bertegur sapa. Say hi gitu-gitu. Kumpulan ni aku pun takda masalah sebab bersembang pun sembang kosong je tetapi tengok oranglah kan. Tak kan lah dengan boss pun nak sembang isu tak membangunkan minda kan. But I dont have any problems with this group. Just kalo dengan aku tak siap keja je, aku mengelak diaorang ni hahahaha.

Conclusion, apa kategori kenalan dan rakan anda. Cubalah bertegur sapa dengan cara yang baik. Aku mengaku aku sendiri pun anti dengan beberapa orang tetapi aku try jugalah layan bermanis muka dengan baik tetapi diaorang kena ingat sebab setiap orang ada limit. So bagi aku, bila aku treat diaorang baik so diaorang kena lah appreciate usaha aku. tetapi kalau aku dengar lagi benda seperti kutuk aku belakang dsb. Lebih baik jumpa aku, cakap elok-elok sebab susah aku nak delete corrupted file diaorang dalam harddisk otak aku hahahaha. Aku memang senyap nampak cool tetapi senyap aku berbisa hehehe. Lagi satu, kalo korang bermasalah dengan seseorang tu, korang bolehlah bercerita tetapi janganlah korang expect orang yang dengar tu nak declare war dengan orang yg berperang dengan korang tu. Sian dia sebab serba salah jadinya kan. Mungkin boleh bercerita untuk perkongsian dan peringatan kan. Serius ni, wahh amaran keras tidak sesuai untuk tontonan dan bacaan umum hahahaha

Well, that’s all folks. Apa pun, wherever you are, whoever you met, cherish it and live your life to the fullest. 





No comments: