Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 23

Unforgettable Journey - Disini Kasihku Bertaut Umrah Musim Panas 2010 Part 1

Dearest readers,

Catatan ini hanya sebgai satu perkongsian pengalaman untuk tatapan bersama. Moga catatan ini sedikit sebanyak dapat membantu anda yang ingin dan mempunyai kesempatan untuk mengunjungi bumi para anbia ini, InsyaAllah. Sebenarnya agak berat (takut orang cakap nak menunjukkan) untuk saya ceritakan di sini tapi niat di hati hanya untuk berkongsi pengalaman sebab saya juga pernah mencari pengalaman dan kisah-kisah sebagai panduan (first timer) sebelum menjejak kaki ke bumi Medina dan Makkah. Perjalanan adalah lebih kurang setahun lepas dan dalam awal bulan Jun 2010.


Beginilah perjalanan penuh bermakna ini bermula :-



Kami bertolak ke KLIA dari PIA pada waktu pagi dan actually agak awal iaitu selepas subuh dengan diiringi doa yang lead by anak cousin (InsyaAllah doakan menjadi alhafiz one day) dan family yang lain. Suasananya for me, agak nervous sebab this is my first time so dok asyik belek buku panduan on things should be done masa untuk bertolak dari rumah. Tapi untuk yang lain, agak pilu sebab anak-anak menghantar their parents pergi umrah. Well, sedihlah juga sebab my cousin dok menangis sambil sampaikan pesan to take care of their parents since i am the youngest in the group kan and i promised them i will try best sebab their parents dah macam my parents too. (i am a typical kampung, family type girl so bonding tu memang rapat in my family). Hanya few of my cousins (not few lah i think ramai lah juga) yang hantar sampai ke airport. Just imagine lah kan, rombongan 11 orang termasuk me so yang pengiringnya of course lah ramai sebab semuanya mak bapak yang pergi and its only me and cousin brother je tidak tergolong dalam usia emas hehehe. Semasa di PIA, wakil tabung haji memang sedia menunggu untuk urusan check in dan pemberian pasport dan penerangan juga diberikan tentang perkara-perkara yang penting. Di belakang passport anda selalunya dah tercatat nombor bus anda sepanjang anda berada di bumi Arab Saudi nanti dan juga nombor-nombor yang dapat dihubungi jika berlaku kecemasan.


ini dah di KLIA, berjalan masuk ke pesawat Saudi Airlines


Bila kami tiba di KLIA, one my cousin dah tunggu di sana menyambut kami semua dengan staf dia. Alhamdulillah, urusan kami agak mudah dengan kehadiran Kak W ni (agak glamour jugalah sebab pengiring-pengiring keselamatan kak W ni) and while there seorang lagi my cousin sampai sebab her flight balik KK pun tarikh yang sama. So sebagai orang muda, both of us with my mom tolong lah apa yang patut and at one time i think my mom dah macam pernah keja MASB plak hahahaha...efisen sungguh, love u mak, u r the best :)

Flight kami ke Medina departed dalam pukul 2 pm so kami masuk awal skit sebab nak kejar jamak dan qasar solat zuhur dan asar. Mak cakap flight dalam 8 hours so InsyaAllah kami sampai sana petang waktu Arab Saudi. ya, lupa plak, sebelum tu, kami diberi taklimat oleh wakil tabung haji dan diperkenalkan kepada staf tabung haji yang akan turut bersama kami di dalam rombongan tu. Group kami lebih kurang dalam 60 orang ( if not mistaken lah, dah tak ingat).

Surau ada terletak sebelum kita ke terminal C tu tapi kami agak rushing sebab biasalah ada yang tak lepas kastam inspection kan so tergendala skit. Jadi, disebabkan kesuntukan masa, maka my mom plan nak solat kat boarding hall je. Sebenarnya saya agak hesitate dengan cadangan mak sebab tak pernah solat di situ and ive never seen people solat kat situ so selalunya i mesti cari surau juga. Rupa-rupanya sampai je kat sana, ramai yang tengah solat so suasananya agak x tau nak describe sebab dah macam surau di situ but conclusion nya saya amat insaf hehehe sesungguhnya di mana anda solat tidak penting as long as it clean, bersesuaian dan anda berkesempatan melaksanakan tuntutanNya. (a note for myself)



tu dia, kapai terbang kita, besaq nooo (dengar one makcik kat belakang dok komen ;)


Masa dok tunggu sebelum boarding, i pun selak-selak lah buku panduan tu. Perasaannya macam nak pergi exam (aku memang gabra skit hehehhe). Buku panduan dari tabung haji tu tu saya nasihatkan sila lah kepit selalu ye tapi my mom ada beli buku lain dari seorang ustaz ni pasal panduan juga but for me yang tak biasa ni, baca setakat yang mampu dihafal dan amik yang penting-penting dulu. Another tips, selalunya pihak travel tours ni akan berikan kita cenderahati back pack, sling bag and buku-buku. Until now, i use to carry their bag pack sebab sangat sesuai as a hand carry cabin bag. Sling bag tu, untuk orang-orang muda or makcik or pakcik yang agak trendy boleh je guna beg yang lain janji u can put your essential stuff dalam tu. And for me, i borrow my sister punya cute backpack. Banyak skit barang i can put in. Another thing, lip balm (yang tanpa pewangi ye) is a must have, tak kira lah walaupun anda seorang lelaki (my lipbalm pun time tu disedekahkan kepada one of my uncles).




makan time - sphagetti

Dalam plane, masa banyak dihabiskan dengan bersembang dengan my mom and mak long. Time tu i berguru dengan my mom hehehhe. Read and read pastu tidur and NGAPPP makan. Flight ni takda screen untuk entertainment so tak dapat lah anda nak layan movie lah sebab dia sangat islamic sebagai menghormati perjalanan menunaikan ibadat ni dan bila ada turbulence dipasangkan bacaan ayat al Quran sebagai penenang jiwa. My mom cakap dia suka macam ni sebab semua islam dan lebih senang dan jadi tawaduk skit. Lagipun layanan macam ni disebabkan flight ini terus ke Madinah and bukan transit di Jeddah.


makan time - lasagna with sardine fillings for breakfast..hmmm makan skit je sebab sphagetti tadi pun rasa tak habis digest lagi

One more thing yang nak share, steward and stewardess Saudi Airlines ni semua muslim sebab kita terus menuju Medina yang mana adalah tanah haram and most of them are Nepalese, Indonesian dan Arabs pun ada. Paling menarik, style tudung diaorang. Cute juga.

So that's all for now, next post i will share my experience semasa kami touchdown di Prince Mohammad Abdul Aziz Al Madinah International Airport ya.

Maal Salamah




No comments: